söndag 23 juni 2013

Äntligen söndag kväll

Jag är uppväxt i en familj där vi hade många traditioner, min mamma (som tyvärr inte är i livet) var fantastisk på att skapa traditioner för oss barn. Jag kan fortfarande minnas hur midsommarsillen och jordgubbarna smakade i sittbrunnen på vår segelbåt där vi låg i "midsommarviken på vår ö". Den där viken som bara besöktes till midsommar, ön seglade vi ofta till men då blev det i andra vikar som det ankrades.

Under alla år som gift bodde jag sommartid i Stockholms skärgård tillsammans med exmannen. På midsommar var det sillunch i stora grosshandlarvillan, jordgubbstårta under flaggspelet och den gigantiskt stora svenska flaggan. Bryggan var lövad och mamman var sommarfin. Men äktenskapet var inte så lyckligt som det borde och mamman var inte så glad som hon låtsades vara....I år firar sonen midsommar med sin pappa på ön, på ön där vi skulle haft vårt paradis men där omständigheterna blev så svåra att det var omöjligt att vara lycklig. Även om jag vet att sonen får allt det där som jag ville att han skulle få -så gör det så ont i hjärtat när han inte är hos mig och att jag inte får vara med och skapa ALLA hans traditioner och minnen.

Firade med en av mina äldsta vänner och hennes familj, deras grannar och många familjer från området där de bor. Jättetrevligt på alla sätt men att vara ensam singelmamma bland massa barnfamiljer blev lite för jobbigt - saknaden efter min gullunge blev för stor så jag körde hem tidigt....Tyvärr lyckades varken värdparet få mig att dricka vin eller välja övernattning i det mest fantastiska gästrum som finns!



Helgen blev dock ganska bra till slut, har fått ihop fem träningspass och  boostat med mycket energi. Lyssnat på sommarpratare och varit ute och gått på Djurgården.
Förutom midsommar på skärgårdsparadiset saknar jag en trädgård, saknar mina stora blomkrukor, min pion, mina örter och min rabarber... Någon gång ska jag väl få allt de där igen och i väntan på rätt tillfälle så har jag hittat andra trädgårdar att njuta i. Waldemarsudde
och Rosendals trädgård är platser där jag numera njuter av årstidernas skiftningar och sommarens grönska - allt är dessutom gratis och där behöver jag varken gräva eller rensa ogräs.









Förutom träning och härlig utomhusvistelse har jag städat våningen och bäddat gästrummet, på tisdag kommer min älskade vän som bor i Milano hit på ett blixtbesök!
Gillar att städa, allra mest att skura badrummet - min exman var duktig på att skura från golv till tak, jag har tagit över hans uppgifter och finner dem ganska avkopplande. Städad och klar belönande jag mig med ett par färglada handdukar från Hilma i färgen Havtorn, blev en bra färgklick i mitt annars ganska så svart/vita hem.



Hittade även ny duschcreme från Kerstin Florian när jag städade i skåpen - jag tycker vardagen känns lite lyxigare när man får en SPA känsla hemma. Så efter dagens andra träningsrunda skrubbade jag mig riktigt ren med denna!



Ja, äntligen söndag kväll och barnlediga sådana brukar ägnas åt jobb framför TV4s söndagsfilm. Så även denna!

Hoppas ni alla haft en härlig midsommarhelg/Marie




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar